Stackars alla som inte förstår så bra som jag...

När jag blev vegetarian för tre år sedan och mer påläst om hur djuren helt ärligt har det, så märkte jag hur många det är som inte bryr sig ett skvatt. Som till sin gräns kan bli vegetarianer för sin hälsas skull men som blint måste undvika sanningen om hur himla usel industrin är för djuren och klimatet.
Jag var verkligen tvungen att tvinga mig själv att fortsätta tycka om folk i min omgivning som var som mest anti insikten att allt det här hemska faktiskt pågår hela tiden och att de faktiskt stödjer det.
Trots att det för mig är det mest avtändande som finns att ignorera djurens rätt till ett drägligt liv.

Visst, nu går det lättare, men samtidigt får jag samma känsla nu inför valet när jag övervägt noga och insett att det röd-gröna blocket är mest rätt för mig. Jag har dels läst mycket i tidningar, tittat på många debatter och dessutom gjort flera tester på internet och läst argument för och emot. Jag har hela tiden fyllt i testerna med känslan "men hallå, det är väl klart att...", och då blivit vänster.
Vilket leder till att jag genomgår exakt samma "måste se människan och inte bara dess moral"-fas nu, som när jag blev vegetarian.

Himla ont i magen och irriterande grej.

Kommentarer
Postat av: Anonym

För hela Sverige

2010-09-13 @ 17:46:36
URL: http://kust.blogg.se/
Postat av: Kicki

Hej!



Okej utan att jag tänker överreagera, för jag tror inte du vill att blå som jag ska ta en massa illa upp, så kan jag bara försäkra att det finns en massa anledningar till att vara antingen blå eller röd. Jag skiter i om jag får någon hundring mer i plånboken, o jag anser absolut inte att folk med låg lön "förtjänar" det, utan jag tror helt enkelt att marknadsekonomi med fri konkurrens fungerar bäst o att även folk med mindre pengar får ta del av en god ekonomi. Om företag, som vill tjäna pengar genom att göra sina kunder så glada som möjligt (win-win-situation), startar o lätt kan anställa får de som kan arbeta jobb. Mer skatteintäkter o färre bidragskostnader för staten. O självklart ska lagar o gränser finnas så att vinsintresset inte blir för kortsiktigt med långsiktiga förluster. Sedan prioriterar jag också frihet o tycker rätten att få välja är mkt viktig. (Argumentationen något tunn. Sådant här kan man förstås diskutera för o emot länge ;) )

Det finns folk som röstar blått av helt andra anledningar, men för att försöka minska dina negativa känslor gentemot högertänkare vill jag bara betona att vara höger inte (nödvändigtvist) innebär att man är egoist. Så enkelt får man inte göra det. Jag tror bara man når välfärd för alla på ett annat sätt.



Ha det bra, min oliktänkande vän :)

2010-09-15 @ 23:03:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0